-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46809 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

تفسير بعضي از آيات را كه براي فهم ديگر آيات مفيد و راهگشاست، بيان كنيد .

يكي از بهترين و كخار آمدترين شيوة تفسيري، كه شيوة اهل بيت (ع) است، تفسير قآرن به قرآن ميباشد، كه علامه طباطبايي در الميزان همين روش را پسنديده است.

در اين روش هر آيه با تدبر در ساير آيات معنا و تفسير ميشود. تبيين آيات فرعي به وسيلة آيات اصلي و محوري، بر اين اساس است كه برخي آيات همة مواد لازم را براي پيريزي يك بنيان مرصوص معرفتي دارد ما براي آيات تنها عهده دار بخشي از مواد چنين بنايي است. آيات دستة دوم با استمداد از آيات اول تبيين و تفسير ميشود. براي فهم متن ديني بهترين راه، تدبر است. قرآن كريم از آن جهت كه كلام خدا است و با اعجاز خود دعوي انتساب به خدا را اثبات ميكند، يكي از منابع ديني است كه حجيت آن همانند حجيت قطع ذاتي است و محصول تدبر در آن و جمع بندي آيات با يكديگر حتماً حجت است. از آن جا كه به عنوان كلام صاحب شريعت بوده، حجيت آن ذاتي است.

قرآن در سورة شعراء دربارة قوم لوط ميفرمايد: و أمطر ناعليهم مطراً فساء مطر المنذرين ؛ براي آنان باران فرستاديم و وضع أفراد بيم داده شده، بسيار بد گرديد.[7] مفهوم اين آيه روشن است ولي از نظر مصداق مجمل است، زيرا انسان نميداند مقصود از باران چيست؟ ولي آية ديگري كه در سورة حجر وارد شده است، روشنگر اين حقيقت ميباشد و ميفرمايد: و أمطرنا عليهم حجارة من سجيل ؛ براي آنان باراني از سنگ فرستاديم.[8] هرگاه اين روش د رمجموع آيات با بردباري و پشتكار لازم رعايت گردد، جهاني از حقايق براي ما روشن شده و بسياري از ابهامات بر طرف ميگردد.[9]

[7] شعراء (26) آية 173.

[8] حجر (15) آية 74.

[9] آيت الله جوادي آملي، تفسير تسنيم، ج اوّل، ص 58 - 68؛ آيت الله جعفر سبحاني، تفسير منشور جاويد، ج اول ص 15 _ 20؛ عليرضا ميرزامحمد، مفتاح الميزان، ج اوّل، اوايل كتاب، با اقتباس و تلخيص.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.